Equitat en l'accés i en la inserció professional dels graduats universitaris

Aquest projecte analitza la inserció laboral dels graduats universitaris a Catalunya en el context de la crisi econòmica i com aquesta ha influït en la seva transició cap al mercat laboral. L’estudi observa dues fases en l’efecte de la crisi sobre l’ocupació dels graduats: una primera etapa amb un augment de l’atur però sense una gran pèrdua de qualitat en els llocs de treball ocupats, i una segona etapa amb un deteriorament més pronunciat de les condicions laborals. A més, el projecte investiga altres factors com el treball simultani amb els estudis, els efectes de les taxes universitàries, i l’impacte dels recursos familiars en l’accés a l’educació superior.


OBJECTIUS
Els objectius d’aquest estudi són:

  1. Analitzar com la crisi econòmica ha impactat la inserció laboral dels graduats universitaris, en particular pel que fa a l’estabilitat i qualitat de les posicions laborals.
  2. Examinar l’efecte de compaginar estudis i feina en la posterior inserció laboral dels graduats, així com el seu rendiment acadèmic.
  3. Investigar com les reformes universitàries i l’increment de les taxes afecten l’accés a la universitat, especialment per a estudiants de famílies amb menys recursos.
  4. Avaluar els factors que influeixen en la transició cap a l’educació superior, amb especial atenció a la influència del nivell educatiu i dels recursos econòmics familiars.
  5. Evidenciar les desigualtats persistents en les trajectòries educatives i professionals dels joves, agreujades pels efectes de la crisi econòmica.

METODOLOGIA
L’estudi combina dades quantitatives i qualitatives per analitzar els diferents aspectes de la transició dels graduats al mercat laboral i el seu accés a l’educació superior. Es realitza un seguiment dels graduats universitaris a Catalunya, diferenciant les etapes de la crisi econòmica per observar els canvis en les condicions d’ocupació. Es recullen dades sobre els estudiants que treballen mentre estudien i es compara la seva inserció laboral amb la d’aquells que no ho fan, tenint en compte la relació entre la feina i els estudis realitzats. Finalment, s’analitza l’impacte de l’augment de les taxes universitàries i es revisen les diferències en els camins cap a la universitat segons el nivell socioeconòmic i educatiu de les famílies, posant en relleu les desigualtats en temps de crisi.


ENLLAÇ

 

Equip de recerca:

Helena Troiano (IP)
Sandra Fachelli

Jordi Planas
Albert Sànchez-Gelabert
Mijail Figueroa
Marina Elias
Dani Torrents
Lidia Daza