Projecte Line UP

El projecte “LINEup” (Longitudinal data for INequalities in Education), impulsat amb el suport de la Comissió Europea dins del programa Horizon Europe, va començar el febrer de 2024 i s’estendrà fins al gener de 2027. Aquest projecte reuneix un consorci d’institucions i universitats de tota Europa, entre les quals hi participa la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB).

LINEup té com a objectiu principal identificar els factors que permeten garantir una educació inclusiva i de qualitat per a tots els estudiants. Per tal de fer-ho, el projecte se centra en l’anàlisi de dades longitudinals sobre el rendiment acadèmic i el desenvolupament de competències bàsiques d’alumnes d’entre 6 i 18 anys de diversos països europeus. L’equip de la UAB, juntament amb altres socis, liderarà la recerca qualitativa en centres educatius seleccionats.

El projecte posa l’accent en com les desigualtats educatives afecten el progrés acadèmic i personal dels estudiants al llarg del temps. Hi participen 31 països, incloent-hi Espanya, i dedica especial atenció a les regions del sud i oest d’Europa. A partir d’un treball exhaustiu de recopilació i anàlisi de dades, s’espera que els resultats ajudin a entendre millor les disparitats en els resultats acadèmics i les competències clau que influeixen en l’èxit escolar.

L’equip de la UAB, liderat pel professor Rafael Merino del Grup de Recerca en Educació i Treball (GRET), serà l’encarregat de la fase qualitativa del projecte a Catalunya. Aquesta etapa inclourà entrevistes i grups de discussió amb estudiants i professors en nou escoles catalanes. 

Per la seva banda, la UPF s’ocupa de la part quantitativa del projecte, liderada per Luis Ortiz i Giampiero Passaretta del Grup de Recerca en Sociodemografia (DemoSoc). L’equip de la UPF serà responsable d’elaborar un mapa de bases de dades longitudinals i d’analitzar-ne les tendències, tant a Espanya com en altres països europeus. Ortiz explica que “l’objectiu és identificar patrons de desigualtat acadèmica i entendre com aquestes desigualtats evolucionen amb el temps a través de l’anàlisi de dades”.

La combinació de l’anàlisi quantitativa i qualitativa que ofereix el projecte LINEup permetrà obtenir una visió integral de les desigualtats educatives a Europa, amb l’esperança de contribuir a la formulació de polítiques educatives més justes i eficaces.

El projecte LINEup va arrencar el febrer de 2024 amb una reunió de llançament (kick-off) organitzada per la Fondazione per la Scuola della Compagnia di San Paolo a Torí, Itàlia, entitat que coordina aquest ambiciós consorci. El consorci està format per catorze institucions, entre universitats, centres de recerca i instituts de diversos països europeus, com Espanya, Alemanya, França, Grècia, Itàlia i Portugal.

Loading