Projecte TRACA

El projecte TRACA (Canvis en les trajectòries educatives: complexitat i desigualtat d’oportunitats) explora les trajectòries educatives complexes en l’educació postobligatòria a Espanya, enfocant-se en com els estudiants es desvien dels itineraris educatius tradicionals. El projecte parteix de la premissa que molts estudiants realitzen canvis en els seus estudis abans de completar una etapa educativa, com per exemple canvis entre modalitats presencials i en línia o entre instituts i universitats. Aquest estudi inclou una anàlisi de desigualtats d’origen social i gènere, investigant les causes i l’impacte dels canvis de trajectòria en els resultats acadèmics, amb l’objectiu de contribuir a l’equitat educativa i millorar les oportunitats dels estudiants.

TRACA es tracta d’un projecte coordinat. Està coordinat pel GRET i hi ha dos subprojectes:

  • Subprojecte coordinat pel GRET-UAB: Cambios y discontinuidades en las trayectorias educativas. Constricciones y oportunidades sociales e institucionales.
  • Subprojecte coordinat per la Universitat de València: Trayectorias complejas en bachillerato y universidad. El cambio como estrategia de ajuste de expectativas y de resultados.

OBJECTIUS
TRACA té dos objectius generals:

  1. Descriure i analitzar les trajectòries formatives complexes, destacant els canvis d’estudis i les desigualtats per origen social i gènere.
  2. Examinar com aquestes desigualtats afecten les oportunitats de canvi educatiu, especialment en les trajectòries que inclouen moviments entre estudis secundaris, cicles formatius i universitat.

Els objectius específics es divideixen en dues àrees:

  • Investigar els canvis d’itinerari en l’educació secundària postobligatòria i universitària, així com l’impacte dels canvis entre ensenyament presencial i virtual.
  • Explorar les trajectòries en batxillerat i universitat, analitzant canvis interns i transicions cap a cicles formatius de grau superior en un context urbà.

METODOLOGIA
El projecte adopta una metodologia mixta basada en el model de Concurrent Triangulation Design, combinant dades quantitatives i qualitatives per enriquir l’anàlisi. Es realitzarà una anàlisi de bases de dades nacionals com ETEFIL i UNeix, i dades d’estadística educativa longitudinal. A més, es recolliran dades qualitatives mitjançant entrevistes a estudiants que hagin experimentat canvis en els seus itineraris educatius, permetent una visió més profunda de les motivacions i els obstacles en les transicions. Aquesta combinació metodològica permetrà construir una imatge detallada de les trajectòries i les condicions que les faciliten o dificulten en un context d’equitat educativa.

 

 

Subprojecte coordinat per GRET-UAB:
Merino Pareja, Rafael (IP) (GRET)
Troiano, Helena (IP) (GRET)
García-Gràcia, Maribel (GRET)
Sánchez-Guerrero, Laia (GRET)
Sellarès, Berta (GRET)
Valls, Ona
Elias Andreu, Marina (UB)
Duart, Josep M. (UOC)
Langa Rosado, Delia (UJA)
Lubian Graña, Carlos (USC)
Planas Coll, Jordi (GRET)

Subprojecte coordinat per Universitat de València:
Villar-Aguilés, Alícia (IP) (UV)
Muñoz Rodríguez, David (UV)
Medina Calvo, María Ángeles (UV)
Navarro Ardoy, Luis (UPO)
Ruiz-Sancho, Ainara (UV)
Ariño Villaroya, Antonio (UV)
Martínez Morales, Ignacio (UV)